راندمان انرژی ماشین لباسشویی

مزیت ماشین لباسشویی سطلی (مینی واش) نسبت به اتوماتیک

 

نوع طراحی چه تاثیری بر راندمان انرژی ماشین لباسشویی دارد؟

در سال‌های اخیر انقلابی در طراحی ماشین لباسشویی‌ها به وجود آمده است که ناشی از تقاضا برای افزایش راندمان انرژی ماشین لباسشویی و سازگاری وسایل خانگی با محیط زیست است.

کار ماشین لباسشویی حرکت دادن لباس‌ها در آب و شوینده در دیگی بزرگ است!

 پس سازندگان ماشین لباسشویی چطور طراحی دستگاه‌ها و راندمان انرژی را با هم برای تمیز کردن لباس‌ها هماهنگ می‌کنند؟

چطور پروسه جدا کردن کثیفی‌ها از پارچه که بعد از سالها به یک روش استاندارد تبدیل شده است را تغییر داده‌اند؟

در واقع جواب این سوال ایجاد تحول در روش‌های پایه شستشوی لباس نیست، بلکه فقط در همان روش‌های معمول تمیز کردن لباس، اصلاحاتی جهت کاهش مصرف آب و انرژی ایجاد شده است.

لباسشویی‌های سنتی دارای دو دیگ بودند، دیگ داخلی که لباس‌ها درون آن قرار گرفته و آب از طریق سوراخ‌هایی که در دیگ موجود بود، خارج می‌شد و دیگ خارجی که آب را نگه می‌داشت تا زمانی که سیکل آبکشی و تخلیه شروع شود. آلودگی‌های جدا شده توسط شوینده در آب معلق می‌ماند تا همراه با آن تخلیه شوند.

 یک ماشین لباسشویی سنتی 5 تا 7 کیلوگرم بار را به همراه مقدار کافی آب برای غوطه ور شدن لباس‌ها در آن، می‌چرخانداین لباسشویی‌ها بعد از اتمام سیکل آبکشی آب بیشتری در لباس‌ها باقی می‌گذاردند که باعث می‌شد خشک کن انرژی بیشتری برای خشک کردن آنها صرف کند. به این دلیل که لباس‌ها کاملاً در آب شناور می‌شدند (حداقل در بیشتر پروسه شستشو) ماشین لباسشویی‌های سنتی آب بسیار زیادی مصرف می‌کردند.

 

ماشین لباسشویی‌های اتوماتیک و راندمان انرژی

ماشین لباسشویی اتوماتیک تفاوت‌هایی کلیدی با ماشین لباسشویی سطلی (مینی واش) دارند. در طول پروسه شستشو نیازی بسیار کمتری به آب دارد. البته کاهش مصرف آب تنها مزیت آنها نیست. نصف مصرف آب به معنی نصف مصرف برق برای گرم کردن آن، چرخاندن آن و تخلیه آن است. ماشین لباسشویی‌های سطلی همچنین ظرفیت بیشتری برای شستن بارهای حجیم‌تر دارند. ماشین لباسشویی اتوماتیک تا 9 کیلوگرم ظرفیت دارد. این به معنی شستن لباس‌های بیشتر با مصرف آب و انرژی بسیار کمتر است.


ماشین لباسشویی‌های مینی واش و راندمان انرژی

در سال‌های اخیر لباسشویی‌های مینی‌واش پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی داشته‌اند. لباسشویی‌های مینی‌واش از سیستم‌های بدون تسمه (دایرکت درایو) تا دستگاه‌هایی که آب بسیار کمتری مصرف می‌کنند، در سازمان راندمان انرژی هر روز توجه بیشتری به خود جلب می‌نمایند.

اگر به داخل یک ماشین لباسشویی مینی‌واش نسل جدید نگاه کنید، خواهید دید که دیگر یک میله مرکزی همزن در آن وجود ندارد. البته هنوز مکانیزم تمیز کردن لباس‌ها، چرخاندن و چلاندن آن‌هاست؛ اما برای این کار آب کمتری مصرف می‌شود. بسیاری از مدل‌ها از اسپری کردن آب با فشار برای خیساندن و تمیز کردن لباس‌ها استفاده می کنند که این سیستم در کاهش مصرف آب تاثیر زیادی دارد زیرا نیازی نیست درام از آب پر شود.

 لباسشویی‌های مینی‌واش که راندمان بالایی دارند، در سیکل آبکشی لباس‌ها را با سرعت بالا می‌چرخانند و نسبت به ماشین لباسشویی‌ها قدیمی آب بیشتری از لباس‌ها تخلیه می‌کنند. ظرفیت آنها نیز بیشتر شده و از 5-7 کیلوگرم به 9 کیلوگرم رسیده است؛ که این مسئله باعث برابری آنها با ماشین لباسشویی‌های اتوماتیک در این مورد شده است.

لباسشویی‌های مینی‌واش جدید، در مورد بهینه بودن مصرف انرژی، قدرت گشتاور، مصرف کمتر آب و اغلب قیمت پایین‌تر ادعای برتری دارند. این دستگاه‌ها گزینه‌ها و امکانات مختلفی دارند تا کاربران با روش‌های دلخواه لباس‌هایشان را بشویند. برای مثال اگر پرده‌های آشپزخانه نیازی نیست که 10 دقیقه شسته شوند، می‌توان تنظیمات را بر روی 5 دقیقه گذاشت. این انعطاف در برنامه‌های شستشو، به مصرف کمتر آب و انرژی نیز کمک می‌کند.

لباسشویی‌های مینی‌واش نسل جدید، در مورد طراحی و راندمان مصرف انرژی برتری قابل توجهی نسبت به ماشین لباسشویی‌های قدیمی کسب کرده‌اند. به همین دلیل است که قانون بازگشت و سرمایه‌گذاری مجدد در سال 2009 بودجه ای به اندازه 300 میلیون دلار برای برنامه تخفیف برچسب ستاره انرژی که توسط ایالات متحده آمریکا اجرا شده بود، اختصاص داد. این تخفیف‌ها باعث می‌شد استفاده کنندگان از لوازم خانگی پر مصرف از جمله ماشین لباسشویی، دستگاه‌های خود را کنار گذاشته و مدل های جدید که دارای برچسب ستاره انرژی بودند و با محیط زیست سازگاری بیشتری داشتند را خریداری کنند.

 

http://www.generaltechnic.ir/