نکات مهم بهداشتی برای سلامت کودکان در فصل تابستان

 

گرما در راه است و مراقبت از کودکان در این چند ماه نیازمند رعایت نکات ساده ولی مهم است. یک بیماری به ظاهر ساده مانند اسهال می‌تواند موجب چند کیلوگرم کاهش وزن کودک شود و زحمات چند ماهه مادر برای رشد کودکش را هدر دهد. البته بیماریهای ساده گاهی می‌توانند خطرناک هم شوند و جان کودک را تهدید کنند. در این مطلب به نحوه مراقبت از کودک در فصل گرما پرداخته‌ایم. چند نکته مهمی که سلامت کودک را تا پایان فصل گرما تضمین می‌کند از این قرار است:

 1. تغذیه نکته بسیار مهمی برای کودک است. در فصل تابستان غذا به سرعت فاسد می‌شود. بنابراین بهتر است به میزان کم و در یک وعده برای کودک طبخ شود. اگر قصد نگهداری از غذا را دارید به محض سرد شدن ظرف، غذا را به یخچال انتقال دهید.

2. ظرف نگهداری از غذا باید کوچک، فلزی یا شیشه‌ای، دربسته و ترجیحا گرد باشد و باید در طبقات بالایی یخچال جا داده شود. ظرف‌های گرد هنگام گرم کردن و سرد شدن گرما و سرما را به میزان مساوی به همه ظرف منتقل می‌کنند.

3. حداکثر مدت نگهداری از غذا 48 ساعت است. بعد از این زمان حتماً باید غذا را به فریزر منتقل کنید و در فریزر هم مدت نگهداری غذا تا 10 روز است. بعد از خروج غذا از فریزر و یخ‌زدایی دیگر نمی‌توان غذا را دوباره به فریزر انتقال داد و باقیمانده غذا باید بیرون ریخته شود.

4. برای گرم کردن غذایی که از فریزر خارج شده‌، از مایکروفر استفاده نکنید. غذا را روی شعله ملایم قرار داده و تمام قسمت‌های ظرف را به مدت 10 دقیقه حرارت دهید.

5. از قرار دادن مواد غذایی طبخ‌شده، کنار گوشت و مرغ خام خودداری کنید.

6. موادی که فسادپذیری بالایی دارند را به سرعت داخل یخچال قرار دهید و حتماً قبل از مصرف از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

7.  والدین در این فصل بطری آب سرد و گاهی هم یخ‌زده با خود همراه دارند. ظرف یخ باید فلزی یا استیل باشد. بطری‌های آب معدنی نباید داخل فریزر قرار گیرند.

8. بیماری اسهال در فصل تابستان شیوع زیادی در کودکان دارد. اگر کودک دچار اسهال شد، بهترین راه بالا بردن میزان مصرف مایعات در کودک است. در صورتی که اسهال کودک عفونی باشد، علاوه بر مصرف مایعات نیاز به درمان دارویی نیز است.

9. برای جلوگیری از گرمازدگی، میزان مصرف مایعات کودک را بالا ببرید. کودکانی که شیرخوار هستند، نیازی به مصرف آب ندارند. با افزایش تعداد دفعات شیردهی می‌توان میزان آب بدن کودک را به تعادل رساند.

10. نکته پایانی و بسیار مهمی که مادران همواره باید به آنها توجه کنند، مبحث پاکیزگی لباس کودکان در فصل تابستان است. از آنجایی که در این فصل میوه های آبدار و رنگی باب طبع کودکان زیاد است (هندوانه، توت فرنگی، آلبالو و گیلاس و ...) و البته برای سلامت کودکان نیاز است. بعد از هر بار مصرف این میوه ها لباس کودک دلبندمان کثیف شده و نیاز به تعویض دارند. از طرفی باعث زیاد شدن کار روزانه مادران می شود. شرکت صدر آراکس کیش با دو برند مادرلی و جنرال تکنیک سال ها است که مینی واش های بسیار با کیفیت تولید می‌کند.         

شرکت صدر آراکس کیش با کمک پژوهشگران و محققان زبده و مجرب، همراه تکنولوژی روز همواره با تولید مدل های مختلف مینی واش در خدمت مادران جهت آسان کردن شستشوی لباس کودکان دلبندشان است.

کار با این مینی واش ها بسیار آسان است. فقط کافی است بعد از کثیف شدن لباس کودک، آن را بلافاصله در مینی واش ریخته و با کمی آب و مواد شوینده بدون آنزیم (مناسب لباس کودک) آنها را در اسرع وقت شستشو کرد.